Vad är barfotalöpning?

barfotalöpningBarfotalöpning är, såklart som det låter, löpning med bara fötter. Men det kan också vara löpning med speciella skor/sandaler med mycket tunn sula  även kallade minimalistiska löparskor(detta för att uppnå en barfotakänsla men med skydd för fotsulorna).

Historik

Människan (homo sapiens) har funnits i ca 200 000 år och har framgångsrikt befolkat jorden. Det finns många anledningar till detta t.ex vår sociala förmåga och vår stora hjärna. Men även vår fantastiska uthållighet har givit ett stort bidrag. Faktum är att  människan (rätt tränad) har bättre uthållighet än de flesta djur här på jorden vilket lett till att man i grupp i princip kunde springa ihjäl sina byten. Vi har alltså ca 200 000 år av löpevolution bakom oss, endast ca 30 av dess har skett med luftdämpade skor. För några år sedan började dock barfotaskor säljas och allmänheten upplystes om att man faktiskt inte behöver luft/geldämpade skor för tusentals kronor för att börja löpa. Dock så är det många som drar nytta av nya trender och barfotaskor är inget undantag utan kostar upp mot 1400 kr för ett par. Men det finns också billigare alternativ eller så kan man göra sina egna. Är man mer intresserad av detta kan jag varmt rekomendera ”Gryning över Kalahari : hur människan blev människa” skriven av Lasse Berg och ”Born to Run: A Hidden Tribe, Superathletes, and the Greatest Race the World Has Never Seen” skriven av Christopher McDougall.

Varför springa barfota?

Anledningen till att jag började var att jag ville utveckla mitt löpsteg för att förebygga ett ständigt återkommande löparknä. Detta fungerade utmärkt, knäsmärtorna försvann och fotleder, vader och fotsulor blev starkare. Jag tror att det beror på att man genom att springa barfota inbjuder till ett mer ”skuttande” steg på framfoten än det med luftkuddeskor mer ”lufsande” steget där vikten läggs på hälen. Tror dock att det är extremt viktigt att gå sakta fram och verkligen träna upp sina inbyggda stötdämpande mekanismer. Dessutom kan man ju ställa frågan ”varför inte?” för vi är ju uppenbarligen skapade för att klara av det.

Skador

Dock så gäller det att ta det lugnt i början och variera sin träning. Här gjorde jag fel. Jag blev så uppslukad av känslan att kunna springa långt utan att få ont i knäna och att verkligen känna marken jag sprang på. Jag sprang då enbart i barfotaskor och dessutom längre och längre. Detta i kombination med för dåligt tränade rygg och magmuskler och dålig rörlighet i höftböjarmuskeln ledde till strålande smärtor i ryggen ner i låren. Detta förebygger jag ny genom mindre mängdträning och med kvalitetsträning. T.ex intervaller, coreträning och balansövningar.